Satu video yang di katakan pelik api menyembur keluar dari jirat cina telah menjadi viral di media sosial yang dikatakan berlaku di ...

Video Jirat Cina Menyemburkan Api



Satu video yang di katakan pelik api menyembur keluar dari jirat cina telah menjadi viral di media sosial yang dikatakan berlaku di Kuala Lumpur. Ada sumber lain mengatakan berlaku di Kluang Johor. Beberapa golongan pembaca berita ini sangat terkejut dan memberi beberapa komen anataranya:
"Jadi iktibar"..
"kena selidik kubur siapa tu... mungkin masa hidup tu tu angkuh sangat dengan pencipta"..
"Rentunglah yg dkt bawah tu.. Betul2 hell rider.."
Sememangnya orang yang memberi komen seperti di atas adalah golongan kurang ilmu alam semulajadi dan manusia.


Quote:
Kuala Lumpur – Sebuah rakaman yang memaparkan perkuburan cina yang terbakar tersebar di media-media sosial sejak petang tadi.

“Allahuakhbar, jirat cina di batu 4 Jalan Kluang Batu Pahat, Johor, api membuak-buak manakala api marak keluar dari jirat.

“Semua yang ada ditempat kejadian buntu dari mana datangnya api dan air tersebut. Sesungguhnya segalanya atas kehendak Allah swt..Nauzubillah,” menurut kenyataan yang disebarkan melalui aplikasi Whatsapp itu.

Namun tidak dapat dipastikan bila kejadian yang dikatakan itu berlaku.

Melalui rakaman berdurasi 0:22 saat itu api yang marak itu turut memusnahkan kawasan sekitar perkuburan cina itu.

Walau bagaimanapun penduduk setempat yang dihubungi SuaraTV sebentar tadi tidak dapat mengesahkan kejadian tersebut.

Menurutnya tidak sebarang makluman yang diterima berhubung kejadian tersebut.
Sumber dari: Suara.tv

Memang celaka siapa yang buat viral siap ada pula pemberita amatur melaporkan menjadi viral berganda satu pembohongan yang besar. Kot yer pun selidik lah dulu video tu datang dari mana. Dah la tak tahu berlaku dari mana ..then main publish jer..Kalau tak tahu tak perlu publish dulu nanti golongan lurus bendul percaya bulat-bulat bagi komen yang bukan-bukan.

Kejadian diatas sebenarnya berlaku di Taiwan. Jirat tu terletak kawasan gunung berapi. Bila dibawah sana terlampau panas maka akan menghasilakan tekanan tinggi dari gas. Mungkin ia adalah gas hydrocarbon yang mengandungi H2S, CO2, C1, C2 C3 yang mungkin mempunyai kandungan Methane yang tinggi menyebabkan ianya mudah terbakar.

Nama pun Jirat Cina sudah tentu di situ ada di pasang colok dalam upacara menghormati si mati. Tiba-tiba sampai gas telah sampai ke permukaan lalu menyambar colok yang membara lalu terbakar.

Nak tahu lebih lanjut rujuk di web berita Taiwan >> http://thewatchers.adorraeli.com/2011/12/04/wandan-mud-volcano-erupted-in-taiwan/