Jumlah plaza tol dan kadar bayarannya membebankan penduduk Puchong. PUCHONG – Sebut sahaja tol, ia pasti membebani fikiran rakyat di P...

Wang gaji habis bayar tol


Jumlah plaza tol dan kadar bayarannya membebankan penduduk Puchong.

PUCHONG – Sebut sahaja tol, ia pasti membebani fikiran rakyat di Puchong.

Keluh mereka, hampir setiap laluan perlu melalui lebuh raya dan setiap kali itu jugalah RM1.60 hingga RM2.20 wang gaji mereka perlu dihabiskan membayar tol.

Jika mahu mengelak bayaran tol, pengguna terpaksa pula menggunakan laluan sempit atau tidak berturap sempurna namun, masa dan petrol pula yang terpaksa dibazirkan.

“Keluarlah ke mana sahaja dari Puchong, pergi kerja... pergi rumah saudara... pergi beli-belah... pergi hospital pun perlu lalu tol, memang rasa beban sangat apatah lagi hendak pergi kampung sebelah-menyebelah pun kena bayar tol juga,” kata Mohd Firdaus Shah Abdul, 30.

Menurutnya, dia perlu memperuntukkan kira-kira RM200 sebulan untuk melalui lebuh raya bertol itu sebelum dapat menuju ke destinasi dituju.

“Bayangkan hendak ke kampung sebelah-menyebelah misalnya dari Batu 13 ke Kampung Seri Puchong pun kena bayar tol RM1.60, memang kadang-kala rasa tidak berpuas hati dan sangat beban.

“Banyak barang yang kita takut berlaku kenaikan harga di negara ini tetapi di Puchong, penduduk pasti paling takut kalau harga tol naik ketika kadar sedia ada pun sudah cukup membebankan,” katanya yang berharap tol-tol di Puchong dapat dimansuhkan segera.

Penduduk dari Saujana Puchong, Tengku Shahrizal Affendi Tengku Mustapa, 27, berkata, dia terpaksa menggunakan lalun bertol kerana tiada pilihan.

“Kalau tidak ada duit, memang perlu lalu jalan alternatif tetapi perlu lalui empat kawasan dari Saujana Puchong melalui Puchong Perdana, Puchong Permai, Puchong Permata dan Kampung Bersatu untuk ke tempat kerja di Subang Jaya.

“Perjalanan tidaklah jauh mana jika guna tol tetapi yang menyesakkan adalah kadarnya mahal,” katanya.

Tengku Shahrizal berkata, rakyat mahu kadar tol dapat dikurangkan supaya wang berkenaan dapat diperuntukkan membeli keperluan lain lebih penting.

“Kalau boleh kurang tol dari RM1.60 kepada RM1 pun tidak mengapa tetapi kalau kadarnya diturunkan kepada RM0.50 lebih bagus,” katanya.

Seorang lagi penduduk Puchong yang menjalankan perniagaan warung, Maisarah Hamzah, 42, berkata, kewujudan tol memang membebankan peniaga kecil-kecilan sepertinya.

Katanya, dia terpaksa membayar tol empat kali setiap hari untuk ke pasar borong di Seri Kembangan dan menjalankan perniagaan berdekatan USJ.

“Pendapatan perniagaan tidaklah seberapa, tetapi yang menyebabkan pulangan tidak seberapa kerana perlu membayar tol dan sebagainya.

“Kita minta kerajaan prihatin dengan masalah penduduk di Puchong kerana kami memang sudah meluat dengan tol di sana dan di sini” katanya.


INFO KADAR TOL

Tol Lingkaran Trans Kota Sdn Bhd (Litrak)

Puchong Barat = RM1.60 (Puchong –USJ)

Puchong Selatan = RM1.60 (Puchong-Seri Kembangan)

Petaling Jaya Selatan = RM1.60 (Puchong-Bandar Sunway)

Lebuhraya Shah Alam (Kesas) = RM2.20 (Puchong-Shah Alam)

Sumber dari: Sinar