Ia seperti kerusi yang ghaib, tetapi secara ajaib muncul bila-bila masa anda memerlukannya. Ia dipanggil Chairless Chair dan anda memaka...

Alat Untuk Duduk Tanpa Kerusi Telah Berjaya Dihasilkan


Ia seperti kerusi yang ghaib, tetapi secara ajaib muncul bila-bila masa anda memerlukannya. Ia dipanggil Chairless Chair dan anda memakainya di kaki anda seperti tulang luar. Apabila ia tidak diaktifkan, anda boleh berjalan seperti biasa. Dan kemudian, pada sentuhan butang, ia mengunci di tempatnya dan anda boleh duduk di atasnya seperti ada kerusi.

"Idea ini datang apabila mahu duduk di mana-mana sahaja ketika bekerja di sebuah kilang pembungkusan ketika berumur 17 tahun" kata Keith Gunura, 29 tahun yang kini CEO dan pengasas bersama syarikat Noonee yang berpangkalan di Zurich.

Peranti ini tidak menyentuh tanah ketika berjalan yang menjadikan ia lebih mudah untuk si pemakai. Tali pinggang diikat pada pinggul dan juga mempunyai tali di sekitar paha. Peredam pembolehubah (suspension) digunakan untuk menyokong berat badan yang diarahkan ke arah tumit kasut. Ini direka khas sebahagian daripada mekanisme, mempunyai versi alternatif bekerja dengan mana-mana jenis kasut dan menyentuh tanah apabila dalam keadaan yang tidak bergerak. Pengguna hanya bergerak ke dalam posisi yang dikehendaki dan boleh bertahan selama 24 jam pada bateri 6V tunggal.












Kalau jenis dibawah ini agak menarik, boleh membuatkan korang yang sedang mencari kerja boleh berjaya di dalam temuduga. Teknik ini pasti memikat bakal majikan korang untuk mengambil korang sebagai perkerja.