Sebelum ini kecoh dengan Kalimah Allah dengan penganut kristian dan kali ini isu ibadah korban menyembelih lembu dikatakan sensitif kepa...

Rakaman Perbualan Bapa Murid India Hina Qurban Sekolah Digantikan Dengan Babi

Sebelum ini kecoh dengan Kalimah Allah dengan penganut kristian dan kali ini isu ibadah korban menyembelih lembu dikatakan sensitif kepada orang India. Aku nie duduk negara India ke negara Malaysia?
Satu rakaman telah diupload di youtube perbualan diantara seorang bapa kepada murid india mempertikaikan ibadah Qurban dilakukan di sekolah. Bapa kepada murid tidak berpuas hati kerana dikatakan sentimen perkauman menyembelih lembu di sekolah. Sehingga dalam rakaman tersebut beliu bertanya bolehkah menyembelih babi dikawasan sekolah.? 



Ni aktiviti sekolah (guru/ibu bapa) yang hanya untuk beragama Islam,.yang menggunakan kawasan sekolah,.tiada larangan atau suruhan dari kementerian,.kalau tak suka boleh pindahkan anak ke sekolah kebangsaan tamil,.tak perlu nak sergah orang dan mempertikaikan apa yg org islam buat.

Quote:
Ibu bapa Hindu bantah korban lembu di sekolah
Koh Jun Lin
4:32PM Okt 18 2013

Tindakan sebuah sekolah di Kuala Lumpur menyembelih lembu korban di perkarangan kawasannya semasa waktu sekolah semalam mendapat bantahan daripada ibu bapa bukan Islam.

Memetik anaknya, S Dineswary memberitahu Malaysiakini, upacara itu dilakukan pada waktu pagi sebelum kenduri sempena sambutan hari raya Aidiladha.

"Ia tidak sepatutnya berlaku kerana ini sekolah kebangsaan, bukan sekolah agama. Itu sebabnya kami terkejut kerana terdapat murid Hindu dan Cina di situ.

"Ia bukan hanya isu agama, tetapi juga kerana terdapat kanak-kanak di sekitarnya. Mungkin ada yang tertekan dengan pembunuhan itu," katanya ketika dihubungi.

Lembu dianggap haiwan suci bagi penganut Hindu. Malaysiakini tidak menamakan sekolah itu sementara menunggu respons daripada sekolah.

Sementara itu, di Internet pula tersebar meluas rakaman perbualan seorang pemanggil dengan guru besar berhubung kejadian hampir sama.

Dalam perbualan hampir 10 minit itu, pemanggil yang memperkenalkan dirinya sebagai "Saravanan" mempersoalkan tindakan sebuah sekolah melaksanakan acara itu kerana terdapat murid Islam di situ.

Dia juga menyoal sama ada tindakan itu bertepatan dengan peraturan Kementerian Pendidikan Malaysia.

Mungkin kebetulan, seorang pembaca Malaysiakini yang memperkenalkan dirinya sebagai "Saravanan Forever" turut mendakwa banyak insiden seperti itu berlaku di seluruh negara pada sambutan Aidiladha.

"Di Malaysia, sekolah kebangsaan, di mana kanak-kanak pelbagai kaum belajar dan kita patut hormat semua bangsa dan agama," tulisnya lagi.

Sumber dari: Mkini

Dibawah adalah jawapan untuk mana-mana pihak yang mempertikaikan Ibadah Qurban