Pakatan Rakyat hari ini mendedahkan kandungan manifesto bertemakan 'Pakatan Harapan Rakyat' yang menumpukan kepada usaha untu...

PRU13: Manifesto Pakatan Rakyat secara lebih terperinci

Pakatan Rakyat hari ini mendedahkan kandungan manifesto bertemakan 'Pakatan Harapan Rakyat' yang menumpukan kepada usaha untuk mengurangkan beban rakyat bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang. Buku Manifesto Pakatan Rakyat 2013 ini boleh dimuat turun di sini dalam format PDF. 




PRU13 Manifesto Pakatan Rakyat 





MANIFESTO RAKYAT
PAKATAN HARAPAN RAKYAT Malaysia adalah negara berpotensi besar. Rakyatnya  yang bersaudara gigih berusaha. Negara dibina  atas  landasan agama dan  akar budaya diikat oleh muafakat Perlembagaan.

Namun, cita-cita  kita direncat oleh  elit kekuasaan. Rasuah  dan  ketamakan membarah. Rakyat dibiarkan dengan kepayahan hidup.

Setiap daripada kita berhak mendapat yang terbaik. Pendidikan berkualiti, negara berkebajikan, peluang saksama dan  pentadbiran beramanah menanti kita.

Demi kita, demi  rakyat,  bersama-sama ubah  sekarang untuk  melakar masa  depan Malaysia.




PAKATAN HARAPAN RAKYAT


Tawaran  Pakatan Rakyat  demi  menjamin keadilan, kesejahteraan  dan  kesaksamaan rakyat jelas pendekatannya dan  kukuh pelaksanaannya.

Kita adalah sebuah  kerajaan yang  amanah. Tunjang   pentadbiran kita  adalah tata   kelola yang  baik  berteraskan prinsip  moral  dan  nilai sejagat. Hasilnya  limpahan kekayaan negara dapat diagih dengan lebih  adil dan  berkesan. Mutu  dan  taraf  hidup  rakyat  terbanyak akan dipertingkat.

Malaysia yang ditadbir secara amanah dan rakyat yang makmur kehidupannya akan melahirkan sebuah masyarakat yang bermaruah. Masyarakat bermaruah adalah sebuah masyarakat yang yakin dengan asal-usulnya, berpegang dengan prinsip agama dan nilai sejagat yang membela yang  benar dan menentang yang  zalim, saling percaya akan  hubungan persaudaraan setiap insan,   gigih   berusaha  memperbaiki  diri,  yang   kuat   membantu  yang   lemah   tiada   yang terpinggir, berlumba-lumba  mengagungkan budaya ilmu dan  istiqamah pada usaha  amar ma’aruf  nahi munkar.

Rekod   pentadbiran  kerajaan-kerajaan Pakatan  Rakyat   menjadi  bukti   iltizam  kita  terus membina kerajaan yang amanah demi  memakmurkan rakyat.

Pakatan Rakyat  telah  merakyatkan ekonomi. Jutaan penduduk Malaysia  menikmati agihan kekayaan negara pada kala kekuatan kewangan negeri-negeri yang ditadbir terus digandakan.

Pakatan Rakyat telah  membudayakan amanah di dalam  pentadbiran. Amalan rasuah dicegah dan  laba  dari  pentadbiran beramanah ini disalurkan kembali  untuk  menjana kemakmuran rakyat.

Pakatan Rakyat  telah  mendepankan rakyat.  Dasar-dasar yang  diperjuangkan  menjunjung aspirasi rakyat  terbanyak dan  menentang kepentingan penguasa elit dan  kroni mereka.

Pakatan Rakyat telah  menobatkan rakyat sebagai tuan tanah air pusaka ini. Ruang kebebasan dan suara rakyat  dihormati. Hak rakyat  tidak  kira latar belakang dan  miskin kaya diambil  kira dalam  setiap  pertimbangan. Penghapusan undang-undang zalim  yang  memijak  ketuanan rakyat  menjadi darah daging perjuangan.




Tawaran  Pakatan Rakyat  demi  menjamin keadilan, kesejahteraan  dan  kesaksamaan rakyat adalah mudah.

Manifesto Rakyat digubal berdasarkan empat tonggak utama – Rakyat Bersaudara, Ekonomi
Rakyat, Kesejahteraan Rakyat  dan Kerajaan Rakyat.

Manifesto Rakyat menggariskan program dan  dasar khusus  yang  akan dilaksanakan Pakatan Rakyat di tampuk pemerintahan Putrajaya kelak. Manifesto Rakyat melakarkan masa  depan yang  lebih  cerah, penuh dengan  harapan dan   aspirasi   rakyat.   Manifesto Rakyat  adalah cernaan dan  hasil rundingan dengan segenap lapisan  masyarakat.

Kita yakin Malaysia  berhak melakar masa  depan yang  lebih  baik.  Kita yakin rakyat  Malaysia mampu pergi  lebih jauh dari imaginasi sekarang. Kita yakin rakyat  Malaysia wajib mendapat yang terbaik dari kerajaannya.


DATO’ SERI DATO’ SERI SAUDARA
ANWAR IBRAHIM ABDUL HADI AWANG LIM KIT SIANG
KETUA UMUM, PRESIDEN, KETUA PARLIMEN,
PARTI KEADILAN RAKYAT PARTI ISLAM SE-MALAYSIA PARTI TINDAKAN DEMOKRATIK




RAKYAT BERSAUDARA


Malaysia dibina atas kekuatan persaudaraan. Rakyat berbilang kaum sama-sama membanting tulang membina negara ini. Kekayaan  seluruh  negara diagih  agar  yang miskin  dibantu, yang  lemah  dibela. Sistem pendidikan haruslah bertunjangkan matlamat persaudaraan rakyat  untuk  melahirkan insan yang berilmu, berkebolehan, beramal, berkesedaran dan  saling menghormati.

Kaum wanita Malaysia telah berbakti sepanjang zaman.  Di alaf baru,  kaum wanita menjadi tonggak masyarakat. Pengorbanan membina  keluarga  diganda  pula   dengan buah fikiran menjana ekonomi.
Malaysia yang  makmur  diikat  oleh  tali persaudaraan rakyat  yang utuh.

Pakatan Rakyat  menggariskan janji  khusus untuk membulatkan lagi persaudaraan rakyat  yang sedia  terjalin.


MENGHAPUSKAN DISKRIMINASI KAUM DAN ADU DOMBA MELAGA-LAGAKAN KUMPULAN MASYARAKAT
DEMI MENJAMIN KEHARMONIAN DAN PERPADUAN RAKYAT

MENGIKTIRAF SUMBANGAN WANITA

KEBERDAYAAN DAN KEPIMPINAN WANITA DALAM MASYARAKAT

Dasar Keberdayaan Wanita untuk memenuhi sasaran  nasional   30%  penglibatan  wanita di peringkat pengurusan, kepimpinan dan  pentadbiran  sektor awam  dan  swasta menjelang  2017.   Pelaksanaan sepenuhnya Agenda Wanita Malaysia untuk terus memartabatkan kedudukan wanita  dalam masyarakat.



CARUMAN WANITA MALAYSIA

Setiap isteri akan layak menerima Caruman Wanita  Malaysia  sebagai jaringan keselamatan sosial bagi  menjamin kebajikan mereka.

Suami wajib disisi undang-undang mencarum mengikut kadar pendapatan (diantara   RM10   sebulan   hingga   RM100 sebulan)  ke  dalam   satu   tabung  caruman. Wang  caruman boleh dikeluarkan oleh  isteri dalam  keadaan tertentu yang  cukup  syarat seperti   perceraian,  musibah,  kemalangan dan genap umur 50 tahun.

Kerajaan  akan  menyumbang RM50 sebulan bagi setiap isteri dan caruman akan diuruskan   oleh    Pertubuhan   Keselamatan Sosial   (SOCSO),   sebagai  sebahagian  dari jaringan  keselamatan sosial.



MEMBANTU WARGA EMAS DI HARI TUA

Kenaikan  harga  barang yang  mencanak mengurangkan kuasa  beli warga  emas. Kesempitan hidup  di hari tua menjadi igauan ramai rakyat  Malaysia.

Pakatan Rakyat akan  meluaskan Skim Bonus Warga  Emas yang  telah  dilaksanakan di Pulau Pinang  ke seluruh  negara. Setiap warga  emas  berusia 60 tahun ke atas  akan  menerima bonus bernilai  RM1,000 setiap tahun untuk  membantu mengurangkan bebanan hidup  mereka.

BAHASA KEBANGSAAN DIMARTABATKAN,  HAK BAHASA IBUNDA DIJAMIN DAN BAHASA INGGERIS DIPERTINGKATKAN DI DALAM SISTEM PENDIDIKAN NEGARA YANG MENJAMIN PENDIDIKAN PERCUMA UNTUK SEMUA ANAK MALAYSIA


MENGIKTIRAF PERANAN SEKOLAH JANAAN RAKYAT DAN MEMPERUNTUKKAN SUMBER YANG BERPADANAN DENGAN SUMBANGAN SEKOLAH- SEKOLAH INI

Pakatan Rakyat menghargai sumbangan sekolah agama rakyat,  Sekolah  Jenis  Kebangsaan Cina dan Tamil (SJK), sekolah persendirian Cina, Tamil, Iban,  Kadazan  dan  sekolah mubaligh yang  sama-sama membangunkan sistem  pendidikan nasional.

1,854



SEKOLAH JANAAN RAKYAT

UEC

Sekolah    Janaan  Rakyat   seperti  ini   diseluruh
negara akan menerima bantuan tambahan (selain sumbangan  kos   operasi  sedia   ada)   mengikut jumlah   murid   sebanyak  RM300   setiap  murid setiap tahun, melibatkan peruntukan berjumlah RM220 juta.

Bantuan tambahan ini adalah pelaburan Pakatan Rakyat untuk menambahbaik mutu pendidikan di sekolah-sekolah ini, termasuk bagi  perbelanjaan membesarkan bangunan dan menambah kemudahan prasarana.



Pakatan Rakyat akan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (Gabungan Sekolah  Menengah  Cina) atau  UEC bagi  tujuan  kemasukan ke institusi pendidikan tinggi  dan  menerimapakai kelayakan bagi  tujuan  permohonan kerja.



MENGHORMATI KEDUDUKAN SABAH DAN SARAWAK DI DALAM PERSEKUTUAN

Pakatan Rakyat mengulangi iltizam untuk mempertahankan  hak   Sabah  dan   Sarawak   di dalam  rangka Perlembagaan Persekutuan seperti yang   terkandung  di  dalam   Deklarasi   Kuching, seperti berikut:

Kerjasama bersekutu
Memulihara intipati  Perjanjian  Malaysia dan memperkasakan kedudukan Sabah dan  Sarawak setanding dengan Semenanjung Malaysia dengan mengembalikan autonomi Sabah dan  Sarawak mengikut lunas Perlembagaan Persekutuan


Perwakilan yang adil
Mempertingkatkan integrasi nasional di antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia  melalui  penggemblengan tenaga dan perkongsian kuasa  secara adil yang  menjunjung semangat Perjanjian  Malaysia

Kewarganegaraan
Melaksanakan pembersihan  senarai  kerakyatan dan daftar pengundi di seluruh  negara khususnya di   Sabah  dan    Sarawak,    dengan   mengiktiraf hak penduduk yang  mencukupi syarat  untuk menerima kerakyatan dan  membanteras  gejala pemberian  kad    pengenalan/kerakyatan   palsu yang bermotif politik sempit

Pengiktirafan  hak ke atas Tanah Adat Menghormati dan mengiktiraf hak anak watan  ke atas  tanah adat sepertimana yang  tertakluk dan termaktub dalam  Undang-undang Negeri Sabah dan  Sarawak  dengan  menubuhkan Suruhanjaya Tanah untuk menyiasat, menyelesaikan pertikaian, memperbaharui,   menyelidik  dan    memulihkan Hak Adat Peribumi ke atas  pemilikan Tanah Adat

Kecekapan   dan    kemandirian    Sarawak   dan
Sabah
Kami akan mengiktiraf perlantikan rakyat Sarawak dan  Sabah untuk  memimpin dan  memegang jawatan di  Jabatan Kerajaan  di  negeri masing- masing, dikuatkuasakan oleh  Setiausaha- setiausaha kerajaan kedua-dua negeri dan memberikan keutamaan kepada rakyat  Sarawak dan   Sabah di  peringkat Kerajaan   Persekutuan untuk  menjalankan tugas di  negeri masing- masing.
Keadilan dalam isu minyak
Kami  akan   menaikkan bayaran  royalti  ke  atas petroleum dan  sumber sumber hidrokarbon kepada Sarawak  dan  Sabah dari 5% ke 20%.

Pembangunan sekata
Kami akan membawa tahap kemajuan infrastruktur  di  Sarawak   dan   Sabah setanding dengan perkembangan di Semenanjung Malaysia.



Makanya, program  berikut akan dilaksanakan segera untuk mengotakan iltizam Deklarasi Kuching kepada rakyat Sabah dan Sarawak:

•  Menghapuskan sistem kabotaj yang menyebabkan harga barangan keperluan di Sabah dan Sarawak
lebih tinggi  dan  membebankan rakyat

•  Mewujudkan insentif pelaburan yang bersyaratkan pengwujudan peluang pekerjaan di Sabah dan
Sarawak  bagi  tujuan  memastikan kesaksamaan pembangunan ekonomi

• Menubuhkan dua buah syarikat minyak tahap dua milik Kerajaan Sabah dan Sarawak untuk menyertai industri  minyak dan gas negara sebagai pelaburan masa depan dan mewujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat  Sabah dan  Sarawak

•  Memulakan pembinaan lebuhraya merentasi Sabah dan Sarawak yang menghubungkan Kuching ke
Kota Kinabalu dan  Kudat

•  Menghentikan serta merta pembinaan empangan-empangan yang memusnahkan alam sekitar dan
mensesarkan penduduk dari kampung halaman mereka.



HAK TANAH DAN KEBAJIKAN ORANG ASLI DIPELIHARA


Pakatan Rakyat akan menitikberatkan hak tanah dan kebajikan Orang Asli. Kebebasan akan dipulangkan kepada Orang Asli untuk mencorakkan kehidupan masyarakat dengan memberi mereka kuasa ke atas tanah mereka.

Jaminan Pakatan Rakyat untuk  membela kebajikan Orang Asli:



141,000
HEKTAR TANAH


AIR & ELEKTRIK


5,000
BIASISWA PENDIDIKAN



141,000 hektar tanah Orang Asli dipelihara dan dipulangkan keputusannya kepada Orang Asli


Bekalan air bersih dan elektrik akan disempurnakan di kesemua 852 penempatan Orang Asli



5,000 biasiswa  pendidikan setiap tahun diberikan kepada  anak-anak Orang  Asli  dari   peringkat sekolah hingga universiti





MENGHAYATI KEDUDUKAN ISLAM SEBAGAI AGAMA PERSEKUTUAN, MENJAMIN HAK KEBEBASAN BERAGAMA

Pakatan  Rakyat   menghayati  kedudukan  Islam  sebagai  agama  Persekutuan  dan   menjamin  hak kebebasan beragama seperti yang termaktub di dalam  Perlembagaan Persekutuan.

Kedudukan Islam  sebagai  agama  Persekutuan mempunyai peranan  besar  ke  arah   mengekalkan perpaduan dan  keharmonian rakyat  Malaysia pelbagai kaum,  melalui semangat saling hormat menghormati dan  faham  memahami. Masyarakat Malaysia  yang  berasaskan penghayatan Islam dan amalan beragama bakal melahirkan rakyat  yang berakhlak, berintegriti dan  tekun  berusaha.

MENGANGKAT BUDAYA SEBAGAI TERAS POSITIF HIDUP BERMASYARAKAT


Kebudayaan adalah tali ikat yang mengukuhkan jati diri bangsa, membina harmoni dan mencambahkan masyarakat yang yakin dengan identitinya.

Pakatan Rakyat mengangkat kegiatan budaya yang berteraskan nilai sejagat dan kehidupan beragama, memperkukuhkan organisasi dan  tali kemasyarakatan, menjulang kemuliaan ilmu, mendokong perkembangan bahasa dan  menggalakkan pertumbuhan pelbagai cabang kesenian.

Kebudayaan yang  meraikan kepelbagaian dan  menerima perbezaan sebagai kekuatan akan  menjadi teras positif hidup  bermasyarakat rakyat  Malaysia.





EKONOMI RAKYAT



Ekonomi  yang  mampan dijana  oleh  rakyat. Rakyat yang makmur dan berkemahiran menyumbang kepakaran dan  melonjakkan produktiviti. Kuasa  ekonomi yang  berpusat di   tangan  rakyat   dilaburkan  kembali    ke dalam ekonomi negara.

Pakatan Rakyat yakin potensi ekonomi negara   dihadang   oleh    kepentingan   elit kekuasaan  dan    kroni   mereka.   Kumpulan ini mengaut sejumlah besar kekayaan negara melalui  konsesi  dan  monopoli yang dianugerahkan sedang rakyat  terbanyak menanggung bebanan hutang negara.

Kenaikan  gaji terbantut. Kos sara  hidup  dan harga   rumah   naik   mencanak.  Yang  kaya semakin    kaya   yang   miskin   terus    miskin. Menjelang  tahun  2020,   golongan  miskin di  Malaysia   akan   mencecah  8  juta   orang walaupun ekonomi negara kononnya berkembang  sihat.   Di  bawah  pengurusan ekonomi yang sama, setiap generasi Malaysia akan menjadi lebih miskin berbanding generasi ibu bapa mereka.

Makanya,  cara  kekayaan negara ditadbir memerlukan  reformasi  radikal.  Kembalikan kuasa  ekonomi  kepada  rakyat,   tumpukan usaha  menaiktaraf  ekonomi  di   peringkat rakyat  terbanyak, bukannya menyelamatkan kroni dan  syarikat  korporat.

Pendekatan  ekonomi rakyat   yang   dibawa oleh Pakatan Rakyat berteraskan satu sasaran yang paling penting:  setiap keluarga  di Malaysia akan membawa pulang  pendapatan isi rumah sekurang- kurangnya RM4,000 sebulan selepas penggal  pertama   pemerintahan  Pakatan Rakyat di Putrajaya.

Ini dapat dicapai dengan dasar-dasar yang memfokuskan kepada  usaha   menguatkan tapak ekonomi rakyat.

Gaji minima diperkenalkan agar  tiada  rakyat Malaysia    yang    dibayar   upah    di   bawah keperluan  kos   hidup.  Lebih   ramai   rakyat Malaysia yang bekerja bermakna lebih tinggi pendapatan setiap isi rumah.

Peluang pekerjaan kepada rakyat  tempatan diutamakan dengan mengurangkan pergantungan kepada buruh asing. Tumpuan membina kemahiran berganda kepada lepasan sekolah akan membolehkan mereka menyertai sektor pekerjaan dan  membawa pulang gaji minima.

Reformasi pendidikan wajib menggandingkan tanggungjawab mendidik dan mengembangkan ilmu dengan keperluan ekonomi negara.

Kekayaan   dan   dana  bantuan  ditumpukan kepada golongan rakyat   terbanyak –  baik dari   kalangan  pesara   tentera,   usahawan muda dan kecil sehinggalah kepada industri  kecil dan sederhana – kerana laba  ekonomi yang dijana  mereka  membawa kesan  terus kepada kesejahteraan rakyat  terbanyak.

Pakatan Rakyat percaya apabila rakyat  kaya, negara  pun   kaya.   Apabila    rakyat   kukuh ekonominya, ekonomi negara pun berganda.

Pendekatan ekonomi rakyat akan mengembalikan kuasa  ekonomi ke  tangan rakyat  bukannya di tangan kroni.




1 JUTA PELUANG PEKERJAAN BARU UNTUK RAKYAT

Lambakan buruh asing dalam pasaran tenaga kerja   tempatan  menyebabkan  sejumlah 2 juta pekerjaan kini dikuasai oleh buruh  asing.

Kesannya,  rakyat  Malaysia  tidak  berpeluang untuk  bekerja di dalam  sektor perladangan, pembinaan dan  perkhidmatan khususnya.

Pakatan Rakyat akan memperkenalkan program bersepadu untuk memastikan 1 juta peluang pekerjaan baru  dibuka  untuk  rakyat Malaysia dalam  sektor-sektor ini dengan mengurangkan 1  juta buruh  asing  secara berperingkat menjelang tahun kelima memegang tampuk  kuasa.



PERKONGSIAN PRODUKTIVITI YANG ADIL MELALUI GAJI MINIMA


Pakatan Rakyat memperjuangkan gaji minima  atas   prinsip   setiap pekerja berhak dibayar gaji  yang  berpadanan  dengan  kos kehidupan yang  minima,  agar   rakyat  tidak hidup  dalam  kemiskinan.

Pakatan Rakyat juga percaya laba produktiviti yang memberi untung kepada majikan perlu dikongsi secara adil dengan pekerja.

Mekanisme gaji minima adalah cara terbaik  untuk   menyelaraskan perkongsian produktiviti ini dan memastikan setiap sektor mempunyai daya  saing.

Di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat dengan  pengenalan  gaji   minima,    setiap pekerja  akan dibayar  sekurang-kurangnya RM1,100  sebulan.

TABUNG RM2 BILION PERMUDAH PELAKSANAAN
GAJI MINIMA


Pakatan Rakyat percaya perkongsian produktivi yang  adil memerlukan komitmen tiga  pihak:  majikan,  pekerja dan   kerajaan. Beban kewangan awal yang ditanggung oleh majikan  pada  peringkat awal  pelaksanaan gaji minima perlulah turut  sama  ditanggung oleh  kerajaan.

Tabung Permudah Pelaksanaan Gaji Minima berjumlah   RM2   bilion    akan    diwujudkan bertujuan  memberi  insentif   automasi dan geran   pelaksanaan   gaji   minima    kepada syarikat-syarikat yang  layak bagi  memjamin jumlah  pekerjaan tidak  terjejas dengan pelaksanan gaji minima.

Insentif automasi dan geran pelaksanaan gaji minima memberi keutamaan kepada Industri Kecil dan Serdehana (IKS) bagi  tempoh yang ditetapkan

1 JUTA TENAGA KEMAHIRAN TERLATIH DARI KALANGAN LEPASAN SEKOLAH


Sistem  persekolahan dan  latihan  sedia  ada mengabaikan   golongan   lepasan   sekolah yang tidak melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

Akibatnya, Malaysia mempunyai 3 juta tenaga kerja  muda tidak  terlatih yang  tidak digunapakai di dalam  ekonomi negara.

Fokus  Pakatan Rakyat  akan  beralih  kepada mengangkat peranan tenaga kerja  lepasan sekolah  dalam   memacu ekonomi negara, dengan memastikan:


JUTA DILATIH



UNIVERSITI TEKNIKAL



SEKOLAH VOKASIONAL

1 juta lepasan sekolah yang tidak melanjutkan  pelajaran  ke   peringkat  lebih tinggi   dilatih   melalui  Skim  Perintis   Rakyat yang   menggabungkan  peluang  pekerjaan tetap dengan persijilan   kemahiran berkala hingga ke peringkat Diploma  Kemahiran


5 Universiti Teknikal akan  ditubuhkan dalam tempoh 10  tahun untuk  memberi tumpuan kepada  kursus-kursus berbentuk  kemahiran dan  teknikal.   Pelajar   yang   cemerlang dari Skim Perintis Rakyat berpeluang melanjutkan pelajaran  ke  peringkat ijazah  di  universiti- universiti teknikal


25  sekolah vokasional baru  akan  dibina  di seluruh   negara  dan   dilengkapkan dengan kurikulum baru mengikut kehendak ekonomi semasa




REFORMASI PENDIDIKAN MERANGSANG EKONOMI

MEMBUDAYAKAN PERKONGSIAN BIJAK KESATUAN SEKERJA, MAJIKAN DAN KERAJAAN

Sistem  pendidikan  yang  terlalu  berasaskan

peperiksaan akan dirombak.

Teras reformasi pendidikan adalah memberdayakan setiap  murid   bersesuaian dengan minat,  kelebihan dan  keunikan individunya.  Kreativiti,   inovasi,   kekentalan mental, kebebasan minda  dan  pengukuhan akhlak akan dijadikan matlamat utama kurikulum.

Sasaran ekonomi sistem pendidikan adalah untuk melahirkan modal insan yang mendahului keperluan ekonomi negara.  Mereka mencipta, merekayasa dan  menambah nilai. Mereka  memimpin kemakmuran ekonomi negara.

Pakatan Rakyat  akan  menubuhkan sebuah Suruhanjaya  diRaja  untuk   mengkaji secara keseluruhan penambahbaikan sistem pendidikan negara agar  selari  dengan teras reformasi pendidikan yang digagaskan.


Hubungan kesatuan sekerja dan  majikan seringkali   disukarkan  oleh   kecenderongan kerajaan berpihak kepada majikan.

Pakatan Rakyat percaya bahawa kemakmuran ekonomi negara  ditentukan bersama  oleh golongan pekerja dan  majikan.

Suasana yang adil dan telus kepada golongan pekerja dan  majikan akan meningkatkan produktiviti.
Pakatan Rakyat  akan  menghapuskan semua undang-undang dan  peraturan yang  berat sebelah dan  menindas golongan pekerja.

Pakatan  Rakyat   akan   menyediakan dana untuk    membudayakan   perkongsian   bijak kesatuan sekerja, majikan  dan  majikan  dan merintis  era baru  pasaran buruh  negara.



IKS DAN INOVASI TERAS EKONOMI NEGARA


Inovasi adalah sasaran negara. Inovasi akan  menaiktaraf nilai ekonomi negara dan membantu negara mencapai status negara maju.

Pakatan Rakyat  yakin bahawa gabungan  di

Jalur   pendapatan  akan    dilebarkan  agar kadar   cukai  26%  kini  hanya   mula  dibayar bagi pendapatan boleh cukai melebihi RM400,000  ke atas,  berbanding RM250,000 sekarang.

Ini  bertujuan  menggambarkan  realiti   kos sara hidup  yang ditanggung oleh  rakyat.

EKONOMI LESTARI

antara  inovasi  sebagai  enjin  pertumbuhan
dan  industri   kecil  sederhana (IKS) sebagai

pemandu ekonomi negara akan meledakkan potensi ekonomi negara.

TABUNG INOVASI KEBANGSAAN BERJUMLAH RM500 JUTA:

Menguatkan  industri    hakcipta  dan    bank idea.   Menggalakkan  pengkomersilan  idea dan rekacipta

ROMBAKAN PEMBIAYAAN DAN INSENTIF IKS:

Dasar   IKS  bertujuan  menyelaraskan dan menggalakkan pembiayaan IKS oleh institusi kewangan.

Rombakan insentif percukaian dengan tumpuan bantuan dialihkan  kepada IKS dari industri-industri besar.


PELARASAN PERCUKAIAN RAKYAT
 DEMI KESAKSAMAAN


Kadar cukai pendapatan sedia  ada  tidak menggambarkan kedudukan ekonomi rakyat yang sebenarnya. Golongan mahakaya yang  hartanya beratus ribu  juta  membayar cukai yang  sama  dengan seorang eksekutif syarikat  swasta.



JALUR PENDAPATAN LEBIH SEKATA

Jalur pendapatan (income band) yang digunakan bagi tujuan  cukai peribadi akan dirombak untuk menggambarkan kedudukan ekonomi semasa rakyat.

Pakatan Rakyat  akan   menghentikan serta-
merta operasi Lynas di Gebeng, Pahang.

Dasar ekonomi Pakatan Rakyat mensyaratkan kesinambungan lestari  alam  sekitar  dan menitikberatkan kemaslahatan rakyat sebelum kelulusan diberikan.

Makanya, secara prinsipnya sebarang aktiviti   ekonomi  yang   melibatkan  radiasi yang membahayakan orang ramai  atau  apa-  apa  kegiatan yang  dikira  merosakkan alam sekitar  tidak  akan  diluluskan  oleh  kerajaan Pakatan Rakyat baik di peringkat negeri atau persekutuan. Khususnya,  Pakatan Rakyat:

1.  Mengkaji   semula fasa-fasa pelaksanaan projek RAPID di Pengerang demi menjamin kemaslahatan rakyat   dan memelihara alam sekitar

2.  Mereformasi semua undang-undang sedia  ada   berkait dengan  pembalakan dan kawal selia aktiviti pembalakan



MEMBELA EKONOMI DAN KEBAJIKAN PERAJURIT


RM500   juta   akan   diperuntukkan kepada Tabung Usahawan Kecil Perajurit bagi membantu bekas perajurit terlibat di dalam aktiviti ekonomi selepas tamat berkhidmat.

Selain  bantuan  modal,  Tabung  Usahawan Kecil Perajurit akan dipertanggungjawabkan untuk  melatih  dan  menjadi mentor kepada bekas  perajurit yang   menceburkan  diri  di dalam  bidang perniagaan.




Pakatan Rakyat akan menaikkan caruman kerajaan ke dalam Lembaga  Tabung Angkatan
Tentera (LTAT) dari 15% kepada 20% untuk menjamin simpanan  masa depan perajurit.

Caruman tambahan 5% tersebut akan ditadbir di dalam satu tabung khas dan diasingkan  dari sumbangan ke tabung pencen, untuk digunakan  bagi  membiayai dana dan bantuan terus kepada perajurit berpencen dan tidak berpencen.

Pakatan  Rakyat  akan  memperkenalkan Dividen  Perajurit  iaitu  imbuhan  kepada bekas perajurit  yang  tidak  berpencen sebanyak RM2,000  setiap tahun,  daripada  peruntukan tambahan kerajaan  dan  laba  keuntungan LTAT.  Anggaran  peruntukan  bagi  membiayai Dividen Perajurit adalah RM400 juta setahun.



MEMBERDAYAKAN USAHAWAN TEKSI


Pakatan Rakyat akan menghapuskan sistem  permit teksi  yang diberikan  kepada syarikat tertentu untuk mengaut keuntungan dari keringat  pemandu teksi.

Permit teksi akan diberikan terus kepada pemandu teksi dengan tujuan melahirkan lebih ramai usahawan  teksi.

Agensi kerajaan bertanggungjawab melatih usahawan-usahawan teksi dengan kemahiran khidmat  pelanggan dan  perniagaan. Kemahiran  berbahasa usahawan  teksi  juga  akan ditingkatkan agar mereka  menjadi duta negara  yang baik.

Subsidi bahan api kepada usahawan teksi akan dikemaskini untuk memastikan penjimatan  bahan api menguntungkan usahawan  teksi dan penumpang.

Skim bantuan  untuk usahawan  teksi:

• Skim perlindungan takaful
• Skim latihan keusahawanan
•  Galakan penubuhan koperasi
• Skim pembiayaan teksi baru



PELABURAN R&D MENCECAH 5% DARI KDNK


Langkah-langkah khusus  untuk  melonjakkan pelaburan di dalam  R&D agar  mencecah kadar
5% dari KDNK:

1. Meluaskan skop  pelaburan dan  geran yang  dibenarkan di bawah Tabung Petroleum sedia ada;

2. Pelepasan  cukai  bagi   barangan  atau   perkhidmatan  yang   dikomersilkan  hasil  dari pelaburan R&D yang dibuat di universiti  atau  pusat kajian awam;

3. Pelepasan cukai dalam  bentuk insentif pelaburan dan pelepasan cukai pendapatan bagi  pusat penyelidikan dan  pakar  penyelidik yang dibawa masuk;  dan

4. Insentif pelaburan bagi  kajian R&D yang dibuat di Malaysia yang berjaya dikomersilkan.



PENGANGKUTAN AWAM NADI EKONOMI NEGARA


Pakatan Rakyat komited untuk  menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di Lembah  Klang dan  bandar-bandar besar dalam  tempoh 10 tahun berkuasa, dengan sasaran mengurangkan kadar kesesakan sebanyak 50% dalam penggal pertama.

Masalah  kesesakan yang  semakin  meruncing berpunca dari dasar-dasar yang mengenepikan sistem pengangkutan awam dalam bandar dan antara bandar. Buat sekian  lama, pelaburan di dalam  sistem  pengangkutan awam  diabaikan hingga rakyat tidak ada pilihan kecuali menggunakan kenderaan persendirian.

Pergantungan kepada kenderaan persendirian mempunyai  kesan   buruk   kepada  ekonomi negara. Ia meningkatkan kos subsidi, membebankan ekonomi keluarga, mencemar alam sekitar disamping menyebabkan kesesakan.

Pelaburan  bijaksana  yang   berhemah  dalam sistem pengangkutan awam di bawah  Pakatan Rakyat akan menjadikan pengangkutan awam sebagai nadi ekonomi negara.




SISTEM PENGANGKUTAN AWAM DALAM BANDAR


Pengangkutan awam  percuma kepada golongan berbeza upaya
Merombak pelan  sistem   pengangkutan  awam   Lembah   Klang   dari   berlandaskan sepenuhnya kepada sistem  MRT, kepada pelan bersepadu melibatkan MRT dan  bas supaya jaringan  dan  capaian pengangkutan awam  lebih baik dari sekarang
Menilai kembali  setiap kontrak yang telah dianugerahkan di dalam  pakej MRT mengikut undang-undang sedia  ada  dan  mutakhir, untuk  memastikan tidak ada  unsur rasuah dan mengawal kos yang bakal ditanggung rakyat
Pelaburan  tambahan  RM2  bilion  pada  tahun  pertama  untuk  menambah  bilangan  bas
dan jajaran laluan bas di Lembah  Klang sehingga meningkat satu  kali ganda.


SISTEM PENGANGKUTAN AWAM ANTARA BANDAR

Memulakan langkah ke arah  membina sistem  keretapi laju antara bandar yang  pertama di rantau Asia Tenggara


19

MANIFESTO RAKYAT


MEMECAH MONOPOLI MERANCAKKAN PERSAINGAN


Monopoli  merencatkan   ekonomi  dan   membunuh  persaingan.  Monopoli dalam   sektor perkhidmatan dan  barangan yang  dikawal  oleh  beberapa syarikat  besar berkepentingan memberi   mereka   kuasa   menentukan  harga   tinggi yang   menekan  rakyat.   Monopoli menyukarkan persaingan lalu menyempitkan ruang  pertumbuhan niagawan dan  usahawan baru.

Pendekatan ekonomi Pakatan Rakyat  memberi fokus  utama untuk  memecah monopoli ini dan merancakkan persaingan. Ini akan berjaya menurunkan harga yang membebankan rakyat dan membina daya  tahan dalam  ekonomi negara dengan melahirkan lebih  ramai  usahawan berjaya.


MEMECAH MONOPOLI


•   Menubuhkan  Suruhanjaya  Anti-Monopoli dan merombak undang-undang sedia  ada berkaitan persaingan untuk memberi lebih kuasa  menghentikan  amalan   perniagaan yang tidak adil

•   Menubuhkan Suruhanjaya Kontrak   Awam untuk  menilai  dan  menjadi timbang tara  bagi memastikan semua perjanjian di antara kerajaan  dan  swasta tidak  berat sebelah dan merugikan rakyat

•   Memecah monopoli dalam   bidang komunikasi,  makanan  ruji,  farmaseutikal, penerbangan awam dan sektor utama yang lain

•   Merombak perjanjian penjana bebas (IPP) yang  berat  sebelah untuk   mengelakkan wang rakyat terus mengkayakan kroni.



MERANCAKKAN PERSAINGAN


•    Membubarkan 1MDB agar Khazanah kekal
satu-satunya badan pelaburan negara

•   Melupuskan pegangan   kerajaan  dalam syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC)  yang   terbabit  dalam   perniagaan bukan   berkepentingan   nasional  kepada pengurusan  GLC  melalui   kaedah  ambil alih  oleh  pengurusan (management buy- out atau MBO), bertujuan melahirkan lebih ramai  usahawan Bumiputra yang  berdaya maju

•   Merombak peranan Ekuinas agar  agensi itu membantu merancakkan pengambil alihan syarikat    berkaitan  kerajaan  (GLC)  oleh pengurusan dan usahawan yang layak.

•   Memastikan  perolehan   secara   tender terbuka  dilaksanakan secara  menyeluruh dalam urusan badan-badan awam





KESEJAHTERAAN RAKYAT




Rakyat  terbeban  dengan  kos   sara   hidup yang  tinggi   sedang  gaji   dan   upah   tidak meningkat. Generasi kini adalah lebih miskin  dari  generasi sebelumnya, generasi mendatang lebih miskin dari generasi kini.

Perbelanjaan asas setiap isi rumah dibebankan dek struktur harga yang berpihak kepada kroni  dan   syarikat  besar.  Ekonomi negara  dikuasai   oleh   beberapa   monopoli yang dimiliki kroni dan  syarikat  besar ini.

Mereka menguasai sektor kuasa, telekomunikasi, pengangkutan,  bekalan air dan barangan asas. Akibat tiada saingan hasil dari  monopoli yang  dianugerahkan kepada mereka, harga  barang dinaikkan  sesuka  hati demi keuntungan singkat.

Kemungkaran ekonomi yang menindas rakyat  seperti ini perlu   ditentang  sekeras- kerasnya.

Konsesi yang menguntungkan sebelah pihak dan membebankan rakyat  wajib dibatalkan. Sektor  asas   yang   dilanggani  rakyat   wajib dibuka supaya lebih  ramai  pengusaha boleh terlibat untuk  merendahkan harga.

Kerajaan   wajib  lebih   proaktif   dan   prihatin campur  tangan  dalam   sektor-sektor  asas seperti  perumahan  untuk   membela  kelas rakyat  yang   tiada   kemampuan  membayar harga rumah  yang melampau tingginya.

Bayaran   pinjaman  bulanan   yang    banyak memakan gaji rakyat, seperti pinjaman kereta dan   PTPTN,   wajib   direndahkan dengan mengubah struktur percukaian kereta dan menghapuskan  PTPTN.

Rakyat desa termasuk warga Felda perlu diberdayakan dengan menjamin penguasaan mereka  kepada tanah mereka dan    memperkenalkan   kegiatan   ekonomi yang menambah hasil pendapatan bulanan.

Perkihdmatan  keselamatan  dan   kesihatan rakyat wajib dipertingkatkan. Kecekapan perkhidmatan sedia ada memerlukan reformasi  untuk    meningkatkan   keyakinan rakyat  terhadap pasukan keselamatan.

Pakatan  Rakyat   sepakat  dengan   aspirasi rakyat bahawa enam  langkah  ini wajib dilaksanakan segera demi membela kebajikan rakyat:




MENGURANGKAN BEBANAN KOS SARA HIDUP RAKYAT DENGAN MENGHAPUSKAN MONOPOLI DAN MENURUNKAN HARGA




HARGA MINYAK TURUN



CAJ ELEKTRIK LEBIH RENDAH




CAJ AIR LEBIH RENDAH

HARGA PETROL DAN DIESEL AKAN DITURUNKAN.

Harga minyak mentah yang tinggi sehingga mencecah purata  RM300   setong  melonjakkan pendapatan negara dari hasil minyak.

Pakatan Rakyat percaya laba dari pendapatan minyak ini wajar dikongsi dengan rakyat untuk mengurangkan bebanan.

Oleh  itu, Pakatan Rakyat akan  menyalurkan laba  dari pendapatan  minyak   ini  untuk   menurunkan  harga petrol dan  diesel.



CAJ ELEKTRIK AKAN DITURUNKAN.

Setiap tahun,  negara  kehilangan wang   berjumlah RM25 bilion dalam  bentuk subsidi gas yang diberikan kepada syarikat  besar yang  mengendalikan penjana bebas dan  subsidi  gas kepada industri.

Walaupun mendapat subsidi negara, mereka menjual elektrik kepada TNB pada harga  yang tinggi.  Untung penjana bebas mencecah ribuan  juta  ringgit  setiap tahun, sedang caj elektrik  kian naik.

Pakatan Rakyat akan  menyalurkan subsidi  berjumlah RM25 bilion ini terus kepada rakyat dengan menurunkan caj elektrik  yang ditanggung rakyat.


KONSESI  AIR  KENDALIAN  SYARIKAT SWASTA YANG MENGAKIBATKAN CAJ AIR TINGGI AKAN DIHENTIKAN.

Pakatan Rakyat  akan   memastikan kerajaan negeri dan  persekutuan bekerjasama ke  arah  menurunkan caj air dengan jaminan  rakyat hanya  perlu  membayar kos pengendalian yang berpatutan.

Kawalselia   ke   atas    caj   air   yang    rendah   akan meringankan bebanan kos sara hidup yang ditanggung rakyat.









HAPUS TOL



KERAJAAN AKAN AMBIL ALIH LEBUHRAYA SECARA BERPERINGKAT BAGI TUJUAN MENGHAPUSKAN TOL.

Seperti  yang    dijanjikan    di   dalam    Buku   Jingga, Pakatan  Rakyat   akan    mengambil  alih   lebuhraya secara berperingkat bagi  tujuan  menghapuskan tol.

Pembiayaan operasi lebuhraya mampu ditampung menggunakan  dana  RM5  bilion   yang   selama  ini dibayar sebagai pampasan kepada pemegang konsesi.






HAPUS MONOPOLI

Penghapusan tol akan membantu menurunkan harga barang.

HARGA BARANG AKAN TURUN BILA MONOPOLI DIHAPUSKAN.

Monopoli  yang   dipegang  oleh   beberapa  orang kroni  yang   rapat dengan penguasa menyebabkan harga  barang-barang dikawal  mereka.  Oleh  sebab itu, monopoli merupakan faktor utama yang menyebabkan harga  barang naik di negara ini.

Monopoli wujud   dalam   kebanyakan sektor utama negara – dari  telekomunikasi sehingga ASTRO, dari harga beras kepada harga  gula.

Pakatan Rakyat akan menghapuskan monopoli untuk  meningkatkan persaingan di  dalam  ekonomi yang  seterusnya boleh menurunkan harga   barang. menurunkan caj elektrik  yang ditanggung rakyat.




MEROMBAK DASAR AUTOMOTIF UNTUK MENGURANGKAN BEBANAN RAKYAT

Harga kereta di Malaysia berbanding pendapatan purata isi rumah  rakyatnya boleh disifatkan antara   tertinggi  di  dunia.   Ketiadaan kemudahan  pengangkutan  awam   yang   berkesan menyebabkan rakyat  tidak ada  pilihan lain kecuali membeli kereta persendirian.

Akibatnya, hutang  kereta  menjadi  bebanan  kewangan  utama  yang   ditanggung  setiap keluarga. Setiap bulan,   sejumlah besar pendapatan  dihabiskan untuk  membayar hutang kereta.

Untuk  mengurangkan bebanan rakyat  dan  meningkatkan pendapatan  bolehguna rakyat, Pakatan Rakyat akan merombak dasar automotif seperti berikut:






HARGA SERENDAH RM25,000

MANIFESTO RAKYAT


Cukai eksais kereta yang dikenakan secara melampau iaitu  pada kadar   70%  ke  atas   melonjakkan  harga  kereta.

Cukai eksais kereta akan diturunkan secara berperingkat   dengan  tujuan   menghapuskannya dalam  tempoh 5  tahun  agar  harga  kereta   lebih berdaya saing.


Liberalisasi industri automotif negara untuk memastikan  daya   saing   dan   nilai  tambah kepada rakyat.

Pakatan Rakyat percaya industri automotif negara yang benar-benar berdaya  saing boleh mengeluarkan kereta pada harga serendah RM25,000 sebuah.



PERUMAHAN SELESA DAN MAMPU MILIK UNTUK  SEMUA

Harga rumah  yang melambung terutamanya di kawasan bandar-bandar utama menyebabkan semakin ramai rakyat  dari pelbagai golongan tidak lagi mampu memiliki rumah.

Ini disebabkan manipulasi pasaran hartanah akibat  undang-undang yang  berpihak kepada pihak pemaju.

Pakatan Rakyat  akan  menggerakkan program perumahan selesa dan  mampu milik secara besar-besaran untuk  mencapai matlamat satu  rumah  setiap satu  keluarga.


150,000





PERBADANAN PERUMAHAN NEGARA

150,000 rumah mampu milik dalam kategori kos   rendah  (bawah   RM75,000)   dan   kategori  kos sederhana  (antara RM150,000   hingga RM250,000) akan dibina dalam tempoh penggal pertama pentadbiran Pakatan Rakyat.


Perbadanan  Perumahan Negara  akan   ditubuhkan sebagai badan induk  yang  membina, mengawalselia dan   mengusahakan  rumah    mampu  milik  rakyat. PPN akan memikul  tanggungjawab membina rumah  rakyat  bertujuan  mengimbangi harga  rumah  sektor swasta yang melonjak tinggi  .

Ia  juga   akan   berfungsi memastikan kemampanan industri perumahan negara dengan menjamin keadilan kepada pembeli dan  pengusaha, termasuk melaksanakan konsep “bina  dan  jual” dengan lebih meluas.

Pakatan  Rakyat   akan   melabur  RM5  bilion   dalam tahun pertama untuk  membina rumah  mampu milik, diikuti  dengan peruntukan RM2 bilion  setiap tahun dari tahun kedua hingga kelima.




PENDIDIKAN PERCUMA UNTUK SEMUA, HAPUS PTPTN


Pendidikan adalah hak rakyat  dan  tanggungjawab kerajaan.

Pakatan Rakyat  akan  mengembalikan hak  pendidikan percuma kepada  rakyat  kerana ia mampu dilaksanakan.




YURAN DITANGGUNG



ELAUN SARA HIDUP



HAPUS PTPTN

Yuran  bagi   pengajian  tinggi   lepasan  sekolah di semua institusi  milik awam  akan  ditanggung kerajaan.

Pelajar di institusi  swasta akan diberikan subsidi yuran   yang   setara  dengan  kos   tanggungan kerajaan di institusi  awam.


Semua   pelajar   di   institusi   milik  awam   akan diberikan elaun  sara  hidup  untuk  menampung kos  kediaman, makan   dan   minum,   buku   dan pengangkutan kecuali bagi  mereka yang benar- benar kaya.

Pelajar  di institusi  swasta boleh meminjam dari satu   dana  khas   untuk   menampung  kos  sara hidup sepanjang kursus pengajian.


PTPTN akan  dihapuskan kerana ia sebahagian dari mekanisme yang menyebabkan pergantungan kepada pihak swasta untuk menyediakan tempat-tempat  pengajian awam.

PTPTN tidak diperlukan lagi apabila pendidikan tinggi  diberikan secara percuma kepada rakyat. Mekanisme khusus untuk menangani masalah keberhutangan pelajar  akibat  PTPTN akan diperkenalkan   agar    kebajikan  setiap   pelajar dijaga.



HAPUS AES, BATAL SAMAN AES


Pakatan  Rakyat   akan   menghentikan  serta  merta  konsesi   dan   pelaksanaan  AES  yang mempertaruhkan keselamatan rakyat di jalan raya sebagai sumber kekayaan kroni. Sebarang saman yang telah  dikeluarkan sebelum ini akan dibatalkan.

Langkah  keselamatan jalan raya akan menitikberatkan infrastruktur jalan yang lebih selamat, pendekatan pendidikan dan  amaran, bukannya pendekatan menghukum seperti sedia  ada.






KEADILAN UNTUK WARGA FELDA

Sumbangan  warga    FELDA  kepada   kemakmuran negara tidak  ternilai.  Hasil kelapa sawit  digunakan untuk membiayai pembangunan  lain.

Oleh itu, warga FELDA berhak mendapat perkongsian hasil yang lebih tinggi  dan  adil.



WIBAWA,  PRESTASI & REPUTASI FELDA


Pakatan Rakyat akan mempertahankan wibawa, prestasi dan reputasi Felda demi   menjamin kedudukan ekonomi dan pemilikan tanah warga  peneroka.

Ini termasuk merombak  semula pegangan di dalam FGV dengan matlamat mengembalikan operasi dan pemilikan tanah FELDA ke tangan peneroka dan  kakitangan.

KADAR PERAHAN YANG ADIL


Warga  peneroka tidak  dibayar pendapatan yang   sebenar  melalui    manipulasi   Kadar Perahan Gred  (KPG) oleh  FELDA.

Pakatan  Rakyat   akan   menyemak  kembali semua tuntutan pampasan akibat dari manipulasi KPG dan  membayar pampasan yang sewajarnya kepada warga  FELDA.





KESELAMATAN RAKYAT


Peningkatan mendadak kes-kes  jenayah di  seluruh  negara, tanpa mengenal bandar atau  desa, tua atau  muda, melambangkan kegagalan sistem  kepolisian yang ada  sekarang.

Pakatan Rakyat  nekad  untuk   mengembalikan  fokus  dan   tanggungjawab anggota  polis menjaga  keselamatan rakyat  dan  membanteras  jenayah. Ini mengangkat kedudukan dan kehormatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) di mata  rakyat.

Langkah  mengembalikan fokus  dan  tanggungjawab anggota polis  menjaga keselamatan rakyat akan disusuli dengan pelaksanaan segera:

•  Matlamat menaikkan gaji  anggota  polis   sebanyak  15%  secara  berperingkat  melalui rasionalisasi tenaga  kerja  dan  alihan  sumber dari  tugasan bukan  teras kepada tugasan teras membanteras jenayah dan  melindungi keselamatan rakyat
•  Rasionalisasi  tenaga kerja dan  alihan  sumber akan  membabitkan pertukaran dan  latihan  semula  anggota  keselamatan untuk   menambah  bilangan anggota  Jabatan  Siasatan Jenayah, termasuklah mengurangkan saiz ketumbukan Pasukan Gerak Am (PGA) dan lain- lain pasukan bukan teras
•  Peruntukan tambahan RM50 juta setiap tahun untuk  membina pos-pos polis di tempat-
tempat tumpuan orang ramai
•   Peruntukan  tambahan  RM200  juta  setiap  tahun  untuk  meningkatkan  keupayaan  dan
keberkesanan siasatan forensik PDRM




KEMUDAHAN KESIHATAN ASAS PERCUMA DIJAMIN

Kemudahan kesihatan asas adalah hak rakyat. Setiap rakyat  Malaysia  berhak untuk pergi ke mana-mana hospital kerajaan untuk mendapatkan khidmat kesihatan yang cekap dan percuma.

Pendirian Pakatan Rakyat berhubung kemudahan kesihatan:

1. Menolak sebarang usaha untuk mengenakan cukai kesihatan seperti yang dicadangkan melalui 1Care

2. Menjamin  kemudahan kesihatan percuma kepada  semua rakyat   Malaysia   melalui hospital  kerajaan,  sementara  memberi galakan sepenuhnya kepada sektor swasta  menawarkan  khidmat  kesihatan pada kadar  yang berpatutan

3. Menawarkan perkhidmatan wad  percuma kepada semua rakyat  di  semua hospital kerajaan dengan menghapuskan bayaran wad Kelas 2 dan  Kelas 3

4.   Menghapuskan  monopoli  pembekalan ubat, pembinaan hospital dan kelengkapan hospital oleh beberapa syarikat   yang   berkait rapat  dengan  elit kekuasaan yang  mengaut keuntungan melampau

5.  Penjimatan dari  penghapusan  monopoli akan digunakan untuk menawarkan rawatan pakar  percuma kepada golongan berpendapatan rendah termasuklah pembedahan jantung, pembedahan ganti  dan lain-lain

6. Memenuhi sasaran seorang doktor bagi setiap 550 rakyat  dalam  tempoh penggal pertama pentadbiran, berbanding nisbah sekarang seorang doktor bagi  setiap 800 rakyat

MEMBINA JARINGAN KESELAMATAN SOSIAL RAKYAT

Bantuan  Kebajikan    yang   dibayar   melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat akan ditingkatkan  dari   RM300  sebulan kepada RM550 sebulan. Semua keluarga yang pendapatan isi rumahnya di bawah RM500 sebulan layak mendapat  Bantuan Kebajikan untuk  menghapuskan kemiskinan tegar.

Tabung Komoditi Kebangsaan dengan tabungan awal sebanyak RM100 juta bertujuan membantu keluarga-keluarga yang terkesan dengan kejatuhan mendadak harga komoditi di  bawah paras tertentu,  melalui pembayaran Bantuan Komoditi  Kebangsaan berjumlah  RM500   sebulan kepada  setiap keluarga yang terkesan.

Mewujudkan sistem pengkalan data nasional bersepadu mengenai maklumat sosio ekonomi  rakyat   dengan  menggabungkan semua maklumat sedia   ada yang kini diuruskan secara berasingan oleh  pelbagai agensi dan  badan. Sistem  pengkalan data nasional  ini bakal  menjadi sistem  maklumat jaringan   keselamatan  sosial   rakyat    yang pertama di negara ini.




KERAJAAN RAKYAT



Rakyat adalah tuan kerajaan.

Pentadbiran kerajaan adalah amanah rakyat  kepada wakil yang dipilih.

Kuasa kerajaan terbit dari mandat rakyat yang ditentukan secara telus, adil, bebas dan penuh integriti.

Mensejahterakan rakyat  adalah tanggungjawab kerajaan.

Makanya, kerajaan yang tawaddu’ dan insaf dengan kuasa rakyat menjunjung prinsip keadilan sesama rakyat.

Kerajaan yang adil bisa dihormat,  kerajaan yang zalim wajib disanggah.

Pakatan Rakyat  insaf  dengan  segala kerosakan yang  telah   berlaku di  dalam   sistem kerajaan Malaysia.

Institusi-institusi tonggak  negara  dimusnahkan, maruah  penjawat  awam   pendinding salahguna kuasa diperlekehkan. Pembohongan jadi mainan kekuasaan, saluran maklumat disalahguna demi keuntungan berjuta. Pilihanraya dimanipulasi menjadi punahraya, undi rakyat dihina  mereka.

Reformasi politik yang dibawa Pakatan Rakyat bakal mengembalikan kerajaan yang bertuankan rakyat,  memikul  amanah rakyat,  hormat mandat rakyat,  bertanggungjawab kepada rakyat dan  menjamin keadilan kepada semua rakyat.





REFORMASI INSTITUSI ISLAM DAN KEAGAAMAN


Pengurusan institusi Islam dikuatkan dengan peruntukan yang lebih tinggi (seperti meningkatnya  peruntukan  untuk   Jabatan Agama Islam di negeri-negeri Pakatan Rakyat)

Menambah  nilai  tanah-tanah  wakaf   demi menjana kebajikan ekonomi untuk  rakyat

Meningkatkan imej  institusi   Islam  di  mata rakyat  terbanyak dengan membebaskannya dari manipulasi politik

Sasaran meningkatkan jumlah  dana Tabung Haji   menjadi  dua   kali   ganda  dari   dana sekarang dalam  tempoh sepuluh tahun pentadbiran Pakatan Rakyat

Menjamin  hak kebebasan beragama dan mengamalkan istiadat keagamaan kepada penganut agama lain  seperti yang  dijamin Perlembagaan


PAKEJ PENGGAJIAN DAN PERKHIDMATAN BARU PENJAWAT AWAM

PILIHANRAYA YANG BERSIH, ADIL DAN TELUS

Melaksanakan 8  tuntutan BERSIH sebagai reformasi pilihanraya

Melaksanakan pendaftaran undi secara automatik  apabila  mencecah  umur   layak mengundi

Membersihkan daftar pengundi dalam  masa
100 hari berkuasa.

REFORMASI INSTITUSI KEHAKIMAN, KAMAR PEGUAM NEGARA, SPRM DAN PDRM

Membebaskan institusi-institusi utama negara  iaitu   institusi    kehakiman,   Kamar Peguam Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah   Malaysia   (SPRM) dan   Polis  diRaja Malaysia (PDRM) dari cengkaman politik

Mengembalikan kuasa  melantik pimpinan institusi-institusi ini kepada suruhanjaya bebas seperti yang  termaktub di dalam Perlembagaan

  Pengesahan  perlantikan pimpinan institusi-

Mengembalikan prestij dan kemuliaan penjawat awam

Membebaskan penjawat awam  dari  campur tangan politik

Pakej penggajian baru yang menggabungkan prinsip-prinsip daya kerja cemerlang, tempoh perkhidmatan dan potensi kepimpinan demi menjamin  keadilan  sementara   mencungkil bakat kepimpinan.

institusi  ini melalui  proses runding cara  oleh Jawatankuasa   Parlimen    mengikut  amalan demokrasi berparlimen

Pelaksanaan penambahbaikan demi menjamin integriti dan kebebasan di kesemua institusi ini dalam tempoh enam bulan  pentadbiran Pakatan Rakyat, mengambil   kira   cadangan   yang    pernah dibuat oleh  suruhanjaya bebas atau  melalui penubuhan suruhanjaya bebas yang baru.






REFORMASI PARLIMEN

Mengembalikan kebebasan institusi Parlimen sebagai  suara   rakyat   yang   mengimbangi kuasa  eksekutif

Memperkenalkan sistem Jawatankuasa Terpilih Parlimen dalam bidang-bidang penting seperti kewangan, keselamatan, pendidikan,  pertahanan,  PETRONAS   dan lain-lain  untuk  meningkatkan keberkesanan fungsi timbangtara yang dimainkan Parlimen

Menyediakan sumber dan kepakaran sewajarnya untuk membolehkan ahli Parlimen  menjalankan tugas dengan penuh intelek,  lengkap dan  berkesan

KEBEBASAN MEDIA DAN MENGEMBALIKAN AMANAH KEPADA PENGAMAL MEDIA


Menghapuskan semua undang-undang yang menyekat kebebasan media dan mewujudkan  suasana   media   yang    berat sebelah, termasuk Akta  Percetakan dan Penerbitan, prosuder perlesenan media dan lain-lain

Memperbadankan institusi   penyiaran  milik kerajaan   termasuklah   RTM   dan    stesen- stesen di  bawah milikan  Kumpulan   Media Prima demi  menjamin kebebasan media dan kemajuan institusi  penyiaran tersebut

Menghormati kematangan pengamal media untuk  menyusun atur  industri  media supaya bebas dan bertanggungjawab sesama pengamal   media  tanpa   campur  tangan kerajaan.

MEMANSUHKAN
AUKU DAN MENJAMIN
KEBEBASAN AKADEMIK


Memansuhkan  AUKU dalam   tempoh  100 hari pentadbiran  Pakatan Rakyat

Pemilihan  naib  canselor dan  rektor institusi pengajian tinggi awam akan dibuat berdasarkan   kebolehan   dan    bakat   oleh sebuah   jawatankuasa  penilai    bebas  dan senat

Menjamin kebebasan akademik cendekiawan, pemikir, kakitangan dan pelajar    di   semua   institusi    pengajian   di seluruh  negara

MEMANSUHKAN SEMUA UNDANG-UNDANG
ANTI-RAKYAT


Semakan menyeluruh ke atas semua undang- undang yang  bertentangan dengan prinsip keadilan dan  kebebasan rakyat  atau  bersifat anti-rakyat

Memansuhkan semua undang-undang dan peraturan ini dalam  tempoh tahun pertama pentadbiran Pakatan Rakyat

Menguatkuasakan Akta Pemulihan Demokrasi  untuk   mengukuhkan  lagi   hak rakyat

Kerajaan   Persekutuan membebaskan  dan memohon maaf  kepada  kesemua tahanan ISA dari dulu hingga sekarang.




DASAR BANTERAS RASUAH NEGARA (DEBARAN)


Pakatan Rakyat  telah   meletakkan perang  terhadap  rasuah sebagai tonggak dasar dan perjuangannya. Amalan  rasuah dan  kronisme menjadi barah yang  membawa kesan  buruk kepada setiap lapisan  masyarakat.

Pentadbiran  Pakatan  Rakyat   akan    memperkenalkan  Dasar    Banteras  Rasuah    Negara (DEBARAN) yang  mengandungi pendekatan  bersepadu yang  lebih  jitu dan  khusus  untuk membanteras rasuah.

DEBARAN adalah berteraskan dua  prinsip  utama, iaitu memberdayakan sepenuhnya SPRM melalui reformasi kepimpinan dan  pentadbiran agar  ia dipandang mulia di mata  rakyat  dan merubah  undang-undang sedia   ada  untuk  meningkatkan lagi  keberkesanan pencegahan rasuah.

Untuk itu, melalui DEBARAN pentadbiran Pakatan Rakyat akan:

•   Merombak sepenuhnya kuasa dan kepimpinan SPRM untuk membina integritinya di mata
rakyat,  termasuk mempertimbangkan memberikan kuasa  pendakwaan kepada SPRM
•  Merombak amalan dan proses SPRM agar tumpuan diberikan sepenuhnya kepada siasatan dan  pendakwaan terhadap  kes-kes   rasuah besar yang  melibatkan kepentingan  awam untuk  membuang persepsi bahawa SPRM hanya  menumpukan kes-kes  kecil sedangkan rasuah pembesar negara dipadamkan
•  Mengetatkan undang-undang rasuah dan   undang-undang   berkaitan  (termasuk  Akta Perlindungan Pemberi Maklumat)  untuk  melaksanakan sekeras-kerasnya undang-undang membanteras  rasuah,  terutamanya  bersabit  kes-kes   rasuah  besar  yang   melibatkan kepentingan awam





HARAPAN RAKYAT



14 September 2023

Saya bangga dan  bersyukur menjadi rakyat  Malaysia.

Tahun  lalu, saya berpindah ke rumah  baru  di Damansara. Kata ibu, pada suatu  ketika  hanya orang  kaya-kaya  sahaja  yang  mampu tinggal di Damansara kerana rumahnya mewah dan harganya jutaan  ringgit.  Alhamdulillah, selepas  kerajaan  melaksanakan  program  rumah  mampu milik rakyat secara besar-besaran, golongan muda seperti saya juga mampu membeli kediaman di sini.

Saya bekerja di sebuah firma rekacipta kejuruteraan di Petaling Jaya.  Bos saya  masih  lagi muda,  beliau   pernah bekerja di  Amerika  Syarikat  dengan firma  ternama di  sana.   Kami menghasilkan  rekaan chip  komputer pintar  yang  digunakan di dalam  peralatan  elektronik terkini. Rekaan  yang dihasilkan  dihantar ke kilang di China yang akan mengeluarkannya bagi  pasaran dunia.

Kehidupan saya sekeluarga selesa. Isteri saya adalah seorang akauntan yang bertugas dengan syarikat antarabangsa. Beliau bertugas dari  rumah. Akses  jalur lebar  Malaysia  yang  terbaik di dunia membolehkan ramai  ibu bekerja dari  rumah  sambil  menghabiskan masa  berkualiti dengan anak-anak.

Rata-rata keluarga muda seperti kami bersyukur dengan peluang ekonomi yang ada di negara ini. Gaji kami melebihi untuk  menampung keperluan harian  dan  30% dari gaji saya dan  isteri disimpan bagi pelaburan jangka  panjang. Kami mampu untuk  bercuti  setiap tahun dan  kami juga mewujudkan tabung amanah untuk dua orang anak kecil kami bagi masa depan mereka. Malaysia  dihormati di rantau Asia Tenggara dan  dunia.  Kuala Lumpur  adalah ibu kota  Asia Tenggara  dan  diiktiraf  sebagai  5 bandaraya terbaik di dunia  setiap tahun. Ia satu-satunya bandaraya yang  mengekalkan warisan  kebudayaan pelbagai kaum  yang  hidup  harmoni di dalam  setiap aspek kehidupan kota.  Ibu  pejabat Bank  Pusat  Islam Dunia  yang  dibuka  di Kuala Lumpur  dalam  tahun 2019  menyerlahkan lagi kedudukan Kuala Lumpur  sebagai satu daripada lima pusat kewangan terbaik dunia.

Saya bangga dengan Malaysia kerana ia dicemburui negara-negara dari Timur hinggalah ke Barat. Setiap bandar besar kita dari Perlis ke Johor dan Kelantan ke Kuala Lumpur dihubungkan dengan keretapi laju berteknologi hijau. Aktiviti pentadbiran dan jabatan kerajaan diagihkan ke seluruh  negara  dan  jaringan  pengangkutan awam  yang  cekap ini memudahkan urusan  rakyat.

Rakyat  Malaysia  juga  adalah rakyat  terkaya di  rantau Asia Tenggara.  Tidak  ada  keluarga Malaysia   yang   pendapatan   bulanannya  kurang  dari   RM4,000.   Pemilik-pemilik    tanah yang  dahulunya  dipanggil peneroka kini adalah jutawan pertanian dan  industri  kecil yang mengusahakan tanah mereka dengan jayanya.

Negara-negara lain mengagumi keamanan Malaysia walaupun ada berpuluh-puluh etnik yang berbeza. Keamanan yang  terhasil  dari  perpaduan rakyat  pelbagai kaum  ini dikuatkan lagi dengan  kecekapan Angkatan Tentera  Malaysia  yang  diiktiraf  sebagai pasukan pertahanan terbaik di rantau Asia Tenggara.

Paling penting, saya bangga kerana Malaysia satu-satunya negara di rantau ini yang  berjaya membuktikan kekayaan negara akan memakmurkan rakyat  jika ditadbir dengan baik.

Tabung Warisan  yang  ditubuhkan sepuluh tahun lalu kini sudah mencecah jumlah  RM124 bilion tabungan hasil minyak  dan  gas  yang  disimpan untuk  masa  depan. Rakyat menikmati pendidikan  percuma hingga ke  peringkat universiti  dan  kemudahan kesihatan percuma. Malaysia  juga  adalah  satu-satunya negara di  rantau ini yang  menyediakan skim  caruman kepada isteri sebagai sebahagian dari sistem  perlindungan kebajikan kebangsaan.

Apabila saya berkunjung ke negara-negara lain atas urusan kerja, saya bangga apabila negara saya dipandang manis. Mereka  mengagumi keupayaan kita mengamalkan prinsip  demokrasi sepenuhnya. Institusi kehakiman negara menjadi rujukan  di peringkat antarabangsa. Malah, kejayaan kita memusatkan aktiviti ekonomi di peringkat rakyat  terbanyak dan  industri  kecil sederhana (IKS) menjadi model kejayaan yang diteliti negara lain.

Saya bersyukur kerana Malaysia berada di landasan yang betul  pada hari ini akibat  keputusan tepat  yang  dibuat sepuluh tahun lalu dalam  pilihanraya umum  2013.  Itulah  kali pertama saya  mengundi  dan  setiap kali saya  memandang optimis   dengan masa  depan Malaysia, saya  berbangga kerana  saya  adalah sebahagian dari  generasi perubahan yang  mengubah landasan negara pada tahun itu.

Muhammad Adlan  bin Azrul
Damansara