Quote dari Facebook: Ed Shahir Ramai kawan2 yang text aku bertanya dan nak tau apa yang terjadi pagi tadi masa aku dan kawan2 media ya...

Mangapa polis berat sebelas pada wartawan ini?

Quote dari Facebook: Ed Shahir


Ramai kawan2 yang text aku bertanya dan nak tau apa yang terjadi pagi tadi masa aku dan kawan2 media yang lain bertugas di Sambutan hari kemerdekaan ke-55 di Ipoh.
Mungkin ada yang dah tengok gambar aku yang en saiful bahri dari THE STAR upload tengah hari tadi. Aku bukan nak burukkan polis atau mana2 pihak, tapi aku cukup terkilan dengan sikap polis yang menghalau serta mengganggu aku dan kawan-kawan media menjalankan tugas kami untuk buat liputan. Polis ada hak polis dan kami sebagai media tahu hak kami sebagai media. Kalau dah pergi sana kena halau, pergi sini kena halau, apa guna kami untuk membuat liputan? Baik kasi kamera kat polis then suruh polis shoot sampai lebam. Aku nak bagitau yang aku sikit pun tak teringin nak gerak pagi2 buta, nak bersesak2 pi sambutan tu, better aku dan kawan2 yang lain lepak tengok TV kat rumah, berehat. Tak salah nak jaga keamanan, itu aku respect tapi jangan sampai menghalang kerja media. Sia-sia jabatan penerangan keluarkan tag media kalau macam ini gayanya.
Ok, berbalik kepada gambar aku kat atas nie. Memang aku tak suka nak bertengkar atau bertekak dengan sapa2 sebab aku nak buat kerja aku dengan senang hati, tapi bila ada pihak yang mengganggu kerja, aku terpaksa pertahankan hak aku dan kawan2 yang lain. sekali lagi kami bukan datang untuk suka-suka tapi memang dah tugas. Sama jugak macam polis, so masing2 dah tau hak masing-masing. Melainkanlah kalau terjadinya huru-hara macam perhimpunan haram ke, aku pun boleh terima. Tapi ini sambutan hari kemerdekaan dan berlangsung dalam keadaan aman damai. Apa yang aku persoalkan kat sini, kenapa nak kacau kami yang jelas memakai tag tertera perkataan MEDIA sedangkan membiarkan orang awam yang bukan menjalankan tugas terus (berbaju putih duduk) berada di tempat tu? Bila aku persoalkan, polis tu cakap aku mempertikaikan kerja dia. Habis tu kerja aku dan kawan-kawan media yang lain macam mana? Janganlah bila nak liputan je manis mulut call, ringan tangan hantar fax. Aku menulis ni bukan untuk kepentingan diri sendiri atau mengikut emosi tapi aku rasa aku perlu jugak bersuara supaya benda macam ni takkan terjadi lagi di masa akan datang. Bila jadi macam ni, aku rasa kita masih belum merdeka lagi. Semoga menerima ini dengan positif. Apapun aku masih menghormati pihak PDRM yang memahami kerja kami. Sekian.