Apa itu torrent? Torrent adalah sejenis protokol untuk memindahkan fail. Untuk menggunakan protokol jenis torrent, anda hendakl...

Mari belajar download guna torrent




Apa itu torrent?

Torrent adalah sejenis protokol untuk memindahkan fail. Untuk menggunakan protokol jenis torrent, anda hendaklah mempunyai perisian torrent.

Torrent ini addalah pear to pear bermaksud komputer anda dihubungkan kepada komputer yang lain di serata dunia kerana untuk memindahkan fail dari satu komputer ke satu komputer yang lain.
Kelebihan torrent berbanding muat turun secara terus(direct download) ialah jika talian terputus samada secara sengaja atau tidak sengaja, maka anda masih memunyai peluang untuk menyambung kembali proses muat turun fail-fail yang anda hendaki itu.

Ok ada beberpa term anda perlu tahu dalam selok belok torrent ini iaitu "seeder" dan "leecher".

Seeder bermaksud jumlah pengguna komputer yang mengkongsikan fail untuk di download. Makin ramai seeder adalah terbaik. Ini kerana jika 1 sahaje seedernya maka anda memunyai peluang yang amat tipis untuk menyudahkan proses muat turun yang kemungkinan seeder itu akan tutup komputernya dan menyebabkan terputus talian.

Leecher bermaksud jumlah pengguna yang muat turun fail.

Di dalam dunia internet sekarang ini sudah ada banyak perisian torrent yang anda boleh gunakan anataranya yang popular seperti:


1-Bit torrent








2-UTorrent













Tapi sebagai memudahkan dalam turotrial ini, saya rekomen anda muat turun applikasi Vuze <<click here 

Step 1
Muat turun applikasi Vuze

Step 2
Setelah download install applikasi tersebut seperti biasa.

Ok.. Sekarang anda sudah install..so saya akan terangkan macam mana anda hendak muat turun fail yang anda kehendaki.
Untuk muat turun fail yang anda mahukan, anda hendak lah mencari fail torrentnya terlebih dahulu.

Sebagai contoh: Jika anda hendak muat turun buku masakan bertajuk "mari memasak". maka anda hendaklah mencari file torrentnya terlebih dahulu "mari memasak.torrent"



Step 3
Cara untuk mencari file torrent.

Di sini saya rekomen anda mencari file torrent di Ahashare << click here

Ahashare adalah web site carian himpunan file torrent.



Step 4
Jika anda mencari fail movie, sila click pada bahagian movie

Kemudian click pada "Sort by" dan anda pilih "Seeder". Maka dengan ini anda akan tahu movie mana yang popular dikongsi. Nasihat saya kalau nak cari yang terbaik ambil saja yang telah direkomen.

Apa bila anda sudah jumpa file torrent yang anda hendaki itu, maka anda hendaklah berwaspada adakah file itu tulin atau palsu. Ini kerana dalam dunia torrent ada juga manusia yang tidak bertanggungjawab menyiarkan sumber yang palsu dan membuang masa anda saja jika anda muat turun.
Pastikan anada membaca komen dari mereka yang sudah muat turun fail tersebut dan komen-komen dari mereka adalah positif.




Step 5
Sesudah anda yakin anda muat turun saja.
Dapatkan fail torrent anda dengan Click anak panah biru kebawah itu.



Step 6 
Buka fail yang telah torrent yang telah di muat turun itu. Secara automatik ia akan membuka applikasi Vuze yang telah anda install sebelum ini.



Step 7
Sila periksa status muat turun fail anda itu
Pastikan fail sedang di muat turun dalam applikasi torrent

Anda juga boleh melihat status dengan lebih details lagi. Click Kanan pada fail yang sedang di download dan Clik pada "show details"

Anda boleh lihat berapa ramai Seeder yang memberikan block fail kepada anda. Makin ramai Seeder makin cepat proses anda untuk muat turun.

Akhir sekali, jika sudah selesai muat turun sila pastikan file yang dimuat turun itu adalah yang terbaik bagi anda.